×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۱ آذر - ۱۴۰۰  
false
true
چه کنیم تا در فصل پاییز سالم بمانیم؟

توصیه میشود خودتان را در معرض بادهای پاییزی قرار ندهید، زیرا همانطور که باعث ریزش برگ‌های درختان میشوند، باعث ریزش سلامتی از انسان نیز میشوند (حدیث معصومین علیهم السلام). از آنجا که هوای پاییز رو به خنکی میرود و افراد از فصل تابستان عادت به پوشیدن لباس‌‌های کم دارند، به دنبال قرارگرفتن در معرض بادهای پاییزی، دچار سرماخوردگیها، سینوزیت‌ها، عفونت‌های سیستم تنفسی و… میشوند.

در فصل پاییز، میانه روز، هوا گرم و اول و آخر روز، هوا خنک است، بنابراین به طرز لباس پوشیدن خود توجه نمایید و لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید.

به طور کلی آنچه در مورد افزایش خلط سودا در بدن و احتیاط در مورد آن و یا برای افراد با مزاج سرد و خشک و موارد مفید و مضر برای ایشان گفته شد، برای فصل پاییز قابل اجرا است، چون مزاج فصل پاییز هم سرد و خشک است.

مصرف خوردنی‌هایی که مزاج را مختصری گرم‌وتر می‌سازند، البته با رعایت تعادل و مصرف برحسب مزاج فردی و شرایط جسمی، سِنّی، گوارشی و اقلیمی، می‌تواند در پاییز به سلامتی شما کمک‌کند، مانند…

✅ مصرف آبگوشت با گوشت بره، آش‌های ساده، مرغ‌های درشت، تخم_مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی از شکر و بادام و پسته، و مصرف متعادل غذاهای تند

✅ مصرف پروتئین‌ها و فرآورده‌های حیوانی مانند؛ گوشت گوسفند، گوشت #شتر، شترمرغ، مرغ‌خانگی، بلدرچین، میگو، جگر و خامه

✅ مصرف #نخود، لوبیاقرمز، گندم

✅ مصرف مغزها، کشمش و مویز، شیره انگور، خرما، نارگیل، زیتون و میوه‌های فصلی چون انجیر، به، سیب، انار شیرین، انگور شیرین، خربزه شیرین و گلابی

✅ مصرف سبزی‌هایی مانند نعنا، مرزه، هویج، شلغم، بامیه، زنجبیل، خردل، زعفران، سیر و پیاز (به‌ویژه پخته آنها) و همچنین سیاهدانه، خاکشی و بارهنگ

✅ مصرف معقول از غذاهای مقوی سنگین مانند حلیم گندم، انواع آش و آبگوشت‌، کله_پاچه و…

دکتر ناصر رضایی پور

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true