×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۰  
false
true
معنای طهارت و انواع آن

دعای روز سیزدهم رمضان

خدایا! در این روز از پلیدی‌ها و پلشتی‌ها پاکم ساز و بر قضای روزگار بردبارم گردان و به من توفیق پرهیزگاری و همنشینی با نیکان عطا فرما، به امید یاری‌ات ای نور دیده درماندگان.

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان را با شرح حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه های علمیه منتشر می کند.

«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَهِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّهَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ/ خدایا! در این روز از پلیدی‌ها و پلشتی‌ها پاکم ساز و بر قضای روزگار بردبارم گردان و به من توفیق پرهیزگاری و همنشینی با نیکان عطا فرما، به امید یاری‌ات ای نور دیده درماندگان!».

انسان روزه دار در این دعا سه درخواست از خداوند متعال دارد.

در بند اول از این دعا آمده است: «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ/ خدایا! در این روز از پلیدی‌ها و پلشتی‌ها پاکم ساز».

* طهارت به چه معناست و پلیدی ها چیست؟

چون پلیدی ها متنوع است، طهارت نیز متنوع بوده و پنج نوع طهارت قابل تصور است.

* طهارت طبی

نوع اول، طهارت طبی است که امروز پزشکان و مردم دنیا می گویند؛ به این معنا که اشیاء، بدن، لباس و … از انواع آلودگی ها پاکیزه باشد که البته پایین ترین و حداقل درجه طهارت و پاکیزگی است.

* پاکیزگی شرعی جسمی

نوع دوم، پاکیزگی شرعی جسمی است؛ به این معنا که خداوند از نظر دینی دستور داده که نه تنها بدن، لباس، غذا و … شما نباید آلوده باشد؛ بلکه از نظر شرعی نیز باید طاهر باشید.

به عنوان مثال در یک بیمارستان اگر خونی ریخته شود، مقداری آب و مواد ضد عفونی ریخته و دستمالی می کشند تا آن خون و میکروب از بین برود؛ اما تطهیر شرعی آن است که سه مرتبه در آن محل آب ریخته شود که یک درجه از تطهیر ظاهری بالاتر است.

درآیه ۶ سوره مائده آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَیْنِ وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ کُنْتُمْ مَرْضی‏ أَوْ عَلی‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا صَعیداً طَیِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیْدیکُمْ مِنْهُ ما یُریدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لکِنْ یُریدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده اید ، چون برای نماز برخیزید (و وضو نداشتید) پس صورت ها و دست هایتان را تا آرنج بشویید ، و بر سرتان و روی پاهاتان تا برآمدگی روی هر دو پا مسح کنید ، و اگر جنب بودید شستشو نمایید (غسل کنید) ، و اگر بیمار یا در سفر بودید و حال آنکه یکی از شما از قضای حاجت آمده یا با زنان همبستر شده و آبی نیافتید ، پس به سراغ خاکی پاک روید و از آن خاک (پس از آنکه کف هر دو دست بر آن زدید) به صورت و دست هایتان بکشید (تیمم کنید) . خداوند هرگز نمی خواهد برای شما مشقت درست کند و لکن می خواهد شما را پاک نماید و نعمت خود را بر شما تمام سازد ، شاید سپاس گزارید».

* پاکیزگی روحی و ایمانی

نوع سوم طهارت، پاکیزگی روحی و ایمانی است که روح مؤمنان از آلودگی پاک شده و دلبستگی به مال و ثروت نداشته باشد. در آیه ۱۰۳ سوره توبه می خوانیم: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ/ (ای ولی امر امت) از اموال آنان زکاتی بگیر که بدین کار (جان و مال) آنها را پاکیزه می کنی و رشد می دهی، و بر آنها دعا کن و درود فرست که همانا دعا و درود تو مایه آرامشی برای آنهاست و خداوند شنوا و داناست».

نوع چهارم، یک درجه بالاتر بوده و به معنای عصمت است؛ به این معنا که ذات انسان آنچنان پاک شود که فکر گناه نیز در ذهن او ورود نکند.

خداوند این نوع از طهارت را برای بندگان خود آرزو داشته و لذا برای اهل بیت خود این طهارت را ارزانی داشته است و به همین دلیل در آیه ۳۳ سوره احزاب آمده است: « … إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً/ جز این نیست که خداوند (به اراده تکوینی خاص) می خواهد از شما اهل بیت (پیامبر) هر گونه پلیدی (در عقاید و اخلاق و اعمال) را بزداید و شما را به همه ابعاد پاکی پاکیزه گرداند».

* طهارت در قیامت

در نوع پنجم از طهارت باید بگوییم که درجه بالاتر از عصمت نیز وجود دارد و آن طهارتی است که بندگان خاص خدا در قیامت پیدا کرده و وجودشان از هرآنچه غیر خداست، تخلیه می شود؛ در آیه ۲۱ سوره انسان می خوانیم: «عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّهٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً/ بر اندام آنها جامه هایی است سبز رنگ از ابریشم نازک و ضخیم و با دستبندهایی از نقره آرایش شوند ، و پروردگارشان آنها را شرابی پاک و پاک کننده (از همه کدورت ها) بنوشاند».

در بند دوم از این دعا می خوانیم: «وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ/ و بر قضای روزگار بردبارم گردان».

برخی از انسان ها بی صبر بوده و در برابر مشکلات اندکی بی طاقتی دارند؛ امروز کلماتی همچون افسردگی یا اعصاب خردی را می شنویم که در گذشته نبوده است./ خبر گزاری حوزه /

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true