×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۴ مهر - ۱۴۰۰  
false
true
شرح دعای روز چهاردهم ( نشانه های گناه کبیره )

گناه

خدایا! در این روز مرا به خاطر لغزش‌هایم مؤاخذه مفرما و از خطاها و اشتباهات دورم ساز و مرا هدف تیر بلاها و آفت‌ها قرار مده، به امید عزتت ای عزت‌بخش مسلمانان!

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان را با شرح حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه منتشر می کند.

«اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ/ خدایا! در این روز مرا به خاطر لغزش‌هایم مؤاخذه مفرما و از خطاها و اشتباهات دورم ساز و مرا هدف تیر بلاها و آفت‌ها قرار مده، به امید عزتت ای عزت‌بخش مسلمانان!»

انسان روزه دار در این دعا سه درخواست از خداوند متعال دارد.

در بند اول از این دعا آمده است: «اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ/ خدایا! در این روز مرا به خاطر لغزش‌هایم مؤاخذه مفرما».

گرچه عدالت خدا بر اساس آیه ۷ و ۸ سوره زلزال اقتضاء می کند که هنگامی که در برابر ذره ای از عمل خیر پاداش می دهد، در برابر ذره ای از عمل شر نیز عقاب کند «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ/ پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن را می بیند!»؛ اما آیا ما معتقدیم که خداوند به متعال به وعده های خود عمل خواهد کرد یا خیر؟ که باید پاسخ داد هم آری و هم خیر؛

پاسخ مثبت نسبت به عمل به وعده ها در مقابل وعده های مثبت حضرت حق است که فرمودند: «ان الله لا یخلف المیعاد»؛ اما درباره پاسخ منفی نسبت به عمل به وعده ها باید بگوییم که به نظر ما خداوند خود را ملزم نمی داند که به این وعیدها عمل کند و به دنبال راهی است تا بنابر حکمت خود گناه و لغزش را بخشیده و به وعید خود عمل نکند؛ اما احتیاج دارد که شخص خطاکار شایستگی بخشش را در خود ایجاد نماید.

کلمه عثرات به معنای لغزش هاست؛ لغزش ها در عرض گناهان کبیره است؛ به گناهان کبیره لغزش نمی گوییم؛ بلکه به گناهان صغیره لغزش گفته می شود؛ بنابراین نباید توقع بیجا از خدا داشته باشیم که گناهان کبیره ما را هم مجازات نکند؛ ولی درخواست بخشش لغزش ها و عثرات مقداری سهل تر است؛ چراکه در قرآن به ما راه را نشان داده است.

سه نکته در این زمینه قابل توجه است؛

نکته اول آنکه خداوند قول داده که اگر انسان ها از گناهان کبیره پرهیز کنند، گناهان صغیره و لغزش ها را ببخشد.

در سوره نساء آیه ۳۱  آمده است: « إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً/ اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می شوید دوری گزینید ما گناهان کوچک شما را از شما می زداییم و شما را به جایگاهی گرامی درمی آوریم. (کبیره و صغیره بودن گناهان نسبت به مفاسد فردی یا اجتماعی آنهاست و اما نسبت به نافرمانی خدا همه گناهان، کبیره است)» .

و یا در سوره نجم آیه ۳۲ می خوانیم: «الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ واسِعُ الْمَغْفِرَهِ …/ همانها که همواره از گناهان بزرگ (که در دنیا تعزیر و برای آخرت وعده آتش دارد) و عمل های زشت (که در اسلام بر آنها حدی تعیین شده) دوری می جویند، مگر گناه صغیره یا گناهی که اتفاقا رخ می دهد که حتما مغفرت پروردگارت گسترده است …».

نکته دوم قابل توجه آن است که گاهی خداوند یک درجه بالاتر می رود و اگر ما لیاقت را در خود ایجاد کنیم، همان عثرات و لغزش ها را تبدیل به حسنه خواهد کرد.

خداوند در آیه ۷۰ سوره فرقان فرمودند: « إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً/ مگر کسانی که (از آنچه در آن بودند) توبه کنند و ایمان آورند و عمل شایسته نمایند، پس آنهایند که خداوند گناهانشان را تبدیل به نیکی ها می کند (توفیق می دهد در آینده به جای آن گناهان عمل های نیک کنند ، یا نسبت به گذشته گناهانشان را محو و به جایش حسنات می نویسد) و همواره خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

* نشانه های گناه کبیره

نکته سومی که باید به آن اشاره کرد، آن است که گناهان کبیره چیست تا از آن پرهیز نماییم؟

در روایات نشانه های متعددی شمرده شده است:

۱. گناهانی که وعده عذاب برای آنان بیان شده، گناهان کبیره هستند.

۲. تکرار گناه صغیره، آن را کبیره خواهد کرد.

۳. عدم نیت بر ترک یک گناه موجب کبیره شدن آن می شود.

۴. کوچک شمردن گناه صغیره آن را تبدیل به کبیره خواهد کرد.

در بند دوم از این دعا می خوانیم: «وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ/ و از خطاها و اشتباهات دورم ساز».

أقل صیغه امر از باب افعال است؛ «أقال»- «یقیل»- «إقاله»

إقاله در تجارت و فقه اقتصادی به کار برده شده و به معنای برهم زدن معامله و شروع دوباره است؛ اما إقاله در اینجا یعنی خدایا از من درگذر و به من مهلت جبران بده؛ حال آیا می شود که انسان إقاله کرده و خدا بپزیرد؟ که پاسخ آن هم مثبت است؛ هم منفی./خبرگزاری «حوزه»،/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true